Paikallisraveissa palataan vanhaan hyvään käytäntöön

8.12.2011

Paikallisraveihin voi jälleen osallistua, vaikkei koelähtöä ole suoritettu. Kuvassa 1-vuotias Tuhti-Parooni ajo-opetuksessa.

Suomen Hippoksen hallitus kokoontui Vantaalla 23.11. Kokouksessa käsiteltiin ajankohtaisia asioita sekä hyväksyttiin ravikilpailujen sääntömuutos, jonka seurauksena paikallisraveihin on taas mahdollista osallistua ilman koelähdön suorittamista. Hallitus teki myös palkintotukia koskevan päätöksen, jonka myötä palkinnot nousevat.

Hallituksen hyväksymän sääntömuutoksen mukaan 1.1.2012 lähtien paikallisraveihin voi osallistua myös hevosella, joka ei ole suorittanut koelähtöä hyväksytysti. Paikallisraveista ei kerry myöskään karsintapisteitä, eivätkä ne vaikuta hevosen kilpailuoikeuteen. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että paikallisravitulos ei käy koelähdöstä, vaikka se aikarajat alittaisikin. Pitkään tauolla olleen hevosen kohdalla se ei myöskään jatka hevosen kilpailuoikeutta eikä nollaa taukopisteitä. Toisaalta hevonen ei paikallisraveissa menetä kilpailuoikeutta, esimerkiksi hylkäysten takia.

Uudistus tuo sääntöihin myös yhden uuden ravikilpailuluokan totoravien ja paikallisravien väliin: ravikilpailut maa- tai jääradalla. Käytännössä uusi luokka tarkoittaa viimeiset kaksi vuotta paikallisravit-nimikkeellä ajettuja raveja. Näihin raveihin osallistuvien hevosten pitää olla suorittanut koelähtö ja niissä saavutetuista sijoituksista saa karsintapisteitä totoravien tapaan. Sekä ravikilpailuissa että paikallisraveissa voidaan järjestää opetus- ja koelähtöjä.

Hippoksen hallitus teki päätökset myös tulevan ravivuoden palkintotuista. Päätöksen myötä palkintotaso tulee nousemaan lauantaisin ajettavissa Toto75-raveissa nykyisestä noin 20 prosenttia, keskiviikon Toto65 raveissa noin 10 prosenttia. Myös päivittäisten profiiliravien palkintosuositus nousee hieman.